Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
La mare de dues nenes de 4 i 6 anys
està preocupada perquè les seves filles des de la mort de l’avi no en volen
parlar i defugen de les converses. Amb
l’assessorament i col·laboració de la psicopedagoga la mare portarà a terme
un seguit d'actuacions i activitats per aconseguir que les nenes participin
de les converses que sorgeixen a la família sobre el seu avi.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en
ensenyament
|
Un més (de finals de novembre
a finals de desembre)
|
---
|
Experiència / Nivell
d’expertesa en l’ús de TIC
|
Tenen un coneixement de
les TIC molt bàsic; el que han après a l’escola i també el que els seus pares
els han ensenyat a casa.
|
---
|
Tipus d’escola
|
----
|
Es porta a terme a
casa.
|
Localització del
centre
|
----
|
|
Connexió
|
Internet.
|
---
|
Localització dels
recursos tecnològics
|
Despatx de casa les
dues germanes i despatx personal de la psicopedagoga.
|
---
|
Situació sòcio -
econòmica dels alumnes
|
Classe mitja - alta
|
---
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
P4 i 1r de cicle
inicial.
|
---
|
Àrea / unitat
|
Educació Emocional
|
---
|
Fites en la història
|
||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
1r sessió: facilitar
la informació necessària a la mare sobre el procés de dol així com els
recursos que necessitarà per a les activitats amb les nenes.
2n i 3r sessió:
lectura del conte i conversa.
4a sessió: reunió amb
la mare per compartir el treball fet fins el moment.
5a i 6à sessió:
elaboració d’una carta i d’un dibuix amb recursos TIC.
7à-10 sessió:
elaboració d’un àlbum fotogràfic.
11à sessió: reunió amb
la mare per parlar de tot el projecte i també conversa amb les dues nenes per
poder avaluar l’aprenentatge dut a terme.
|
Aquesta és la
temporalització real de les activitats realitzades.
|
Nivell d’aprenentatge
esperat
|
Ser capaces de parlar
del seu avi de forma general dins l’àmbit familiar.
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Activitats utilitzant
els recursos TIC de manera col·laborativa (les dues germanes).
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Power Point.
Processador de text: Word Office.
Programa Paint de dibuix.
Programa per la creació d’un àlbum
fotogràfic digital.
Gravadora de cinta.
|
|
Raó per la qual la fa
servir
|
Són tecnologies que es
troben fàcilment en el domicili, que les dues nenes coneixen i que usaran de
forma habitual en altres situacions, tant lúdiques com escolars.
|
---
|
Naturalesa de las
activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Recuperar records,
identificar sentiments, verbalitzar els sentiments, reflexionar sobre els
records i els esdeveniments recents.
|
---
|
Dificultats trobades
|
El fet de fer
servir una mediadora que no tenia experiència en aquest tipus de tasques ni
en aspectes pedagògics; el fet de no poder controlar la temporalització ni el
transcurs de les sessions; la manca de registres sonors sobre les sessions on
participen les dues nenes.
|
---
|
Ajuda / col·laboració
emprada
|
La mare de les nenes fa
de mediadora i ella porta a terme les activitats amb elles seguint les
indicacions i propostes que les dues comentem en les reunions.
|
---
|
Rol del psicopedagog
|
Facilitar material
teòric a la mediadora sobre el procés de dol en infants, proporcionar els
materials a utilitzar en les activitats així com indicacions sobre el seu ús
i aplicació, donar orientacions a la mare (mediadora) sobre les activitats,
el seu paper com a mediadora...
|
---
|
Rol de la mare
|
Per una banda té el
rol d’aprenent també, i per altra mediadora de les activitats i actuacions
pactades amb la psicopedagoga.
|
|
Rol dels aprenents
|
Actiu i col·laboratiu.
Participen de les decisions sobre el seu propi aprenentatge (proposen
activitats a realitzar dins d’uns criteris) i elles prenen el control del seu
procés d’aprenentatge.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Es realitzen les
actuacions planificades però aquestes s’han estès en el temps.
|
---
|
Avaluació de
l’aprenentatge
|
entrevista final amb
la mare i amb les dues nenes per valorar el nivell d’èxit en els criteris
d’avaluació proposats.
|
---
|
Lliçó apresa pel
professor
|
Cal registrar les
sessions i activitats de forma sonora. Ser més realista en la temporalització
del projecte.
|
---
|
Història
complerta
|
ENTREVISTADOR. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista i li desitjo preguntar per
una bona història sobre tecnologia que vostè hagi tingut.
JO: Doncs
recentment una persona del meu entorn familiar em va demanar un cop de mà per
treballar el procés de dol amb les seves dues filles de 4 i 6 anys. Les nenes
feia un parell de setmanes que havien perdut al seu avi i defugien les
converses sobre ell. Així doncs la mare em va expressar el seu neguit sobre
aquest fet i ens vam reunir per treballar en un projecte que ajudés a les
menors a avançar dins del procés i poder parlar sobre el seu avi en l’entorn
familiar amb normalitat.
ENTREVISTADOR: Com van rebre les nenes aquest projecte?
JO: No se’ls va
explicar directament el perquè feien el que feien, amb això vull dir que les
activitats es van proposar com un joc, i a les nenes se’ls va donar el
control d’una part del projecte, amb la intenció que se’l sentissin seu i que
no ho viessin com una feina a fer o
una obligació. Suposo que el fet de treballar amb recursos TIC va fer més
engrescadora la proposta per a elles.
ENTREVISTADOR: I la mare quin paper va tenir, perquè com ha dit us veu reunir les dues
per parlar del projecte...
JO: Doncs si.
Jo sabia que per treballar amb les dues nenes sobre aquest tema el millor era
que la mare fos la que guiés les activitats de forma directe, jo en dic que
feia el paper de mediadora, tot i que d’alguna manera també va ser aprenent,
ja que quan ens reuníem intercanviàvem idees i punts de vista: ella
m’explicava com havia anat l’activitat, els dubtes que li havien sorgit i
llavors jo li feia propostes i l’orientava per a la següent activitat.
ENTREVISTADOR: Les activitats que vau dur a terme en que van consistir?
JO: Ja com dos
blocs d’activitats; les reunions i assessoraments que feia amb la mare, i per
altra banda les activitats que feien les nenes amb la mare o bé elles soles.
ENTREVISTADOR: Ens pot parlar una mica més de en van consistir aquestes activitats,
tant amb la mare com amb les nenes?
JO: Amb la
mare vam fer una primera sessió en que li vaig facilitar material sobre el
procés de dol, que era perquè es llegís i així tingués més informació sobre
el tema i potser pogués entendre millor l’actitud de les seves filles. La
segona sessió amb la mare la vam fer després de l’activitat de la lectura del
conte amb les seves filles i va explicar-me com havia anat, quins comentaris
havien fet les nenes, quin tipus de resposta va donar ella i vaig aprofitar
per donar-li orientacions sobre les següents activitats a fer amb les
nenes... I la tercera i última sessió amb la mare va ser per a fer
l’avaluació final. Em va explicar quina era la seva impressió sobre tot el
treball fet, vam valorar els objectius que havia marcat a l’inici del
projecte i després de parlar amb ella també vaig parlar amb les nenes sobre
si els havien agradat les activitats, quines coses havien fet... i així vaig
poder avaluar també els objectius marcats.
Tot
això pel que fa el treball directe amb la mare. Llavors les activitats que
havien de realitzar les nenes van ser la visualització del conte l’Estrella
de la Laura en format presentació de Power Point, que anava acompanyat per
preguntes obertes que anava fent la mare. Aquesta activitat va durar dues
sessions i de la segona sessió vaig fer un enregistrament sonor que em va
anar molt bé. Les següents sessions de
treball de les nenes amb el guiatge de la mare van consistir en fer una carta
per a l’avi, un dibuix i en crear un àlbum fotogràfic; aquesta part del
projecte és en el que les nenes van tenir el control, ja que elles van
proposar el tipus d’activitat que volien fer per a l’avi, i aquí la mare
tenia un paper secundari, ajudant en aquells aspectes tecnològics que les
nenes no dominaven, com ara la creació de l’àlbum o d’una carpeta on guardar
les fotos que volien fer servir.
ENTREVISTADOR: Es pot dir que és una experta
doncs en el tema del dol...
JO: No. Abans
de començar el projecte vaig haver-me de formar també. Vaig llegir articles,
vaig consultar blogs i pàgines web sobre el tema. El material que vaig fer
servir per a la mare també em va ser de gran ajuda a mi. Mai abans havia treballat en relació a
aquest tema i penso que tot el que és l’educació emocional està molt
“abandonat” ; és necessari treballar les emocions i els sentiments amb els
infants, és un treball preventiu molt útil i de gran valor.
ENTREVISTADOR: I el fet de fer aquest treball de les emocions a partir de les TIC que
es consideren eines molt inpersonals com lliga?
JO: Penso que
les TIC són un recurs amb moltíssimes possibilitats i a partir d’elles es
poden treballar tots els camps acadèmics, només cal ser un xic creatiu i
aventurar-se a provar-ho. En el cas del projecte en qüestió sabia que eren un
element molt motivador el qual l’Ada i la Lia coneixien tot i que no
dominaven plenament. Ara tenen més domini i ho han aprés a partir d’un
aprenentatge significatiu.
ENTREVISTADOR: Pensa que han assolit l’objectiu plantejat ; el de parlar sobre els seus
sentiments...?
JO: Si, ja
només amb la primera activitat que consistia en visualitzar un conte i parlar
amb la seva mare, a les nenes els va ser molt fàcil obrir-se i parlar sobre
el seu avi. A partir d’aquí la seva mare em va explicar que tot va ser molt
més fàcil...suposo que necessitaven aquest “espai” que encara ningú els havia
ofert i que elles no s’atrevien a demanar.
ENTREVISTADOR: Tal com ho
planteja sembla que tot va ser molt fàcil...
JO: No, no. El
projecte tenia alguns punts dèbils que per a properes ocasions caldrà
millorar, com el fet de no disposar d’enregistraments sobre les sessions de
la mare amb les nenes, o la temporalització del projecte que es va allargar
més de l’esperat perquè no vaig fer una bona previsió de la durada de les
activitats ni de la gran implicació i dedicació que hi voldrien dedicar les
nenes.
ENTREVISTADOR. Doncs moltes gràcies per compartir aquesta experiència amb nosaltres.
|
Enhorabona pel projecte! T'has atrevit a tractar un tema força difícil per a tothom, però ho has aconseguit!
ResponderEliminarGràcies Olga. La veritat és que en un primer moment si que estava molt intranquil·la, però el fet de treballar amb la mare i juntes plantejar les activitats em va tranquil·litzar i la responsabilitat va quedar més repartida. Però si, tens raó, és un tema que genera molts dubtes en els pares (i potser també entre els professionals), i penso que no hi ha una única solució bona, sinó que tot depèn de la família i de la situació de cada cas.
ResponderEliminar