viernes, 11 de enero de 2013

CAS BASE KITE: EL PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE


Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Al llarg del semestre s’han anat presentant diferents continguts relacionats amb el camp de les TIC i del tractament de la informació. Les lectures i activitats estan encarades a reconstruir els coneixements previs dels estudiants i ha crear nous esquemes mentals relacionats amb aquests dos camps.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
És el meu sisè semestre en els estudis de psicopedagògia i són els primers estudis relacionats amb les TIC
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Coneixements bàsics sobre les TIC, relacionats amb tasques acadèmiques, escolars, de recerca d’informació.
---
Tipus d’escola
Universitat

Localització del centre
----

Connexió
 Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics
En el meu estudi particular
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
 Mitjana-alta
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
6è semestre de psicopedagogia.
---
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la infomració i de la comunicació. Psicopedagogia.
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
 -Autoavaluació inicial: realització d’un mapa conceptual i preguntes curtes.
- Elaboració d’un blog com a eina per compartir reflexions i  aprenentatges.
- PAC1: participació en el debat a partir de l’argumentació i elaboració d’una síntesi del mateix. 
PAC2: Síntesi de coneixements, argumentació sobre el propi canvi conceptual, elaboració d’un mapa conceptual.
PAC3: Elaboració d’un projecte: disseny, desenvolupament i implementació d’aquest. Compartició del projecte a partir del model de casos BaseKite.


 nivell d’aprenentatge esperat
Adquirir nous coneixements relacionats amb les TIC i com aquestes poden ajudar a elaborar aprenentatges significatius (propi o aplicat en altres contextos).
---
Tipus d’activitat
Activitats d’aprenentatge mediat que requereixen experimentació i reflexió amb els processos propis, amb el disseny, la implementació i/o l’ avaluació  i autoavaluació.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Cmaps Tool, Word, Excel, internet, Power Point, gravadora, escaner.

Raó per la qual la fa servir
Aquestes tecnologies s’han fet servir al llarg del semestre alhora de preparar i elaborar les diferents activitats demanades.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Reflexionar, argumentar, analitzar, elaborar, avaluar, representar mentalment i gràficament, construir coneixements, tenir una actitud crítica, comunicar, compartir.
---
Dificultats trobades
  Dificultats relacionades amb la gestió i organització del temps personal. dificultats per dur a terme certes activitats relacionades amb les TIC.
---
Ajuda / col·laboració emprada
Els companys d’aula així com la consultora han estat una gran ajuda al llarg del semestre; amb les seves aportacions i suggeriments al fòrum m’han ajudat a resoldre dubtes que tenia en relació les activitats, els programes utilitzats  i les lectures.
---
Rol del consultor
Orientador, mediador. Transmet informació que els aprenents han d’interpretar i reelaborar.
---
Rol de l’aprenent
Som els responsables del nostre propi procés d’aprenentatge. Desenvolupem un paper actiu, reflexiu, col·laboratiu, intencional i constructiu en un context concret.
---
Resultats
Observacions
Aquesta matèria em feia molt de respecte, ja que en els fòrums de tutoria tothom deia que comportava molt temps i dedicació, i així ha estat. Però la planificació de les activitats així com el temps que tenia per dedicar-hi, m’ha permès poder anar assolint els reptes plantejats.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Al finalitzar el semestre puc dir que hi ha hagut un canvi conceptual important en relació al món de les TIC. No només he adquirit nous coneixements, sinó que aquests m’han permès reestructurar les idees prèvies que tenia sobre aquest camp.
---
Lliçó apresa
  Per assolir un objectiu cal mostrar interès, estar obert a aquest i dedicar-hi temps i esforç. També és important compartir els dubtes i ajudar als altres, ja que tots en sortim beneficiats. També és important saber ser un bon comunicador d’idees i compartir-les amb els altres per així enriquir els propis coneixements. 
---

..

Història complerta

ENTREVISTADOR. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista. M’agradari preguntar-li sobre l’assignatura de NTICE que ha cursat aquest curs. Per què va decidir fer-la?
JO: Forma part del currículum de psicopedagogia, que és una llicenciatura de segon cicle. L’havia de cursar i vaig pensar que aquest era un bon semestre perquè tenia temps.  
ENTREVISTADOR: Així doncs ara és una experta en tecnologia...
JO: No, mai ho he sigut i no ho sóc. Abans de fer aquesta assignatura tenia els coneixements bàsics en tecnologia, m’hi defensava: era capaç de cercar per internet de manera exitosa, seleccionar la informació adequada, reelaborar-la fent servir el processador de text... i ara puc fer això però disposo de més recursos, com el Cmaps, que és un recurs molt interessant i pràctic per reorganitzar les idees i ajudar a crear nous esquemes mentals.
ENTREVISTADOR: Em pot dir  doncs quins eren els objectius d’aquesta assignatura?
JO: Doncs miri, no té res a veure amb el que jo m’esperava en un primer moment. Jo creia que consistiria en programa i crear “programes” o que estaria més relacionat amb el camp de la informàtica, com  vostè ha insinuat... Però en realitat el que pretén l’assignatura és  ensenyar com introduir les TIC en el procés d’e-a per assolir un aprenentatge significatiu. Totes les activitats i la metodologia que hem fet com alumnes universitaris penso que es pot aplicar perfectament a l’escola o a l’ institut i seguir aquest model d’aprenentatge significatiu.
ENTREVISTADOR: I ens podria explicar quines són aquestes activitats que ha fet?
JO: Doncs miri, eren activitats en que el component comunicador era molt important. Per exemple reflexionar i compartir la reflexió sobre un tema el qual vam debatre seguint el model argumentatiu de Toulmin, i que més tard vam representar graficament amb el Cmaps tool, una eina per a fer mapes conceptuals; o bé crear un blog el qual servia de portafoli i on penjàvem tot el que anàvem fent i anàvem aprenent , així com també reflexions personals del procés. També hem hagut d’avaluar a companys  i autoavaluar-nos a partir de rúbriques i això ho he trobat molt interessant, ja que sabies què s’esperava de tu en una determinada activitat i això és pot aplicar perfectament en una àrea de llengua o medi  amb alumnes d’institut o de cicle superior per exemple. També hem fet una última activitat molt complerta en la qual hem hagut de crear un projecte final que hem portat a la pràctica, el qual hem representant gràficament amb el Cmaps i hem compartit al blog i al fòrum.
ENTREVISTADOR: I on té lloc l’aprenentatge significatiu?
JO: Doncs un cop finalitzada l’assignatura miro endarrere i analitzant tot el procés seguit veig que tota l’assignatura ha estat un aprenentatge significatiu. M’explico: hem tingut un paper actiu i reflexiu com alumnes, el procés era intencional ja que nosaltres com estudiants hem decidit fer aquesta assignatura, ens trobàvem en un context únic i irrepetible, la consultora tenia un paper d’assessorar i guiar el nostre aprenentatge i això és típic del model constructivista. Així que tota l’assignatura ha estat un aprenentatge significatiu. Ah! i la última activitat que hem realitzat, la del projecte, havia de partir d’un problema significatiu i per solucionar-lo havíem de treballar dins les premisses que li he anant comentant.
ENTREVISTADOR: Quines dificultats ha trobat vostè en aquesta assignatura?
JO: A veure, moltes de les coses que hem fet no les havia fet mai; el debat seguint el model de Toulmin, les autoavaluacions i avaluacions seguint una rúbrica (jo casi no he treballat mai amb l’excel), la creació d’un blog; a part de que els temes treballats eren absolutament desconeguts per a mi: els determinismes o els problemes segons Jonassen, per exemple.  No vull dir que hagin estat dificultats pròpiament, però si que han suposat una reorganització dels meus models mentals sobre les tecnologies de l’educació.
ENTREVISTADOR: Podria dir allò que per a vostè ha estat un aprenentatge valuós al llarg del semestre?
JO: Doncs el veritable significat d’aprenentatge significatiu. He treballat aquest “concepte” en altres matèries, però ha estat en aquesta on realment he comprès que vol dir i el més important, com fer-lo possible en una aula.
ENTREVISTADOR: Creu que podria doncs treballar els continguts escolars a partir d’aprenentatges significatius?
JO: He après que un aprenentatge significatiu comença quan hi ha un problema significatiu per a l’alumne... Així doncs, és per aquí per on cal començar: cal presentar als alumnes “problemes” que per a ells poden ser importants o nosaltres els podem convertir en importants... Si no es desperta aquest interès en l’alumne no hi ha res a fer, seguirem fent classes avorrides i poc o gens interessants pels nostres oients.
ENTREVISTADOR. Doncs moltes gràcies per compartir aquesta experiència amb nosaltres.


No hay comentarios:

Publicar un comentario