Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Al llarg del semestre s’han anat
presentant diferents continguts relacionats amb el camp de les TIC i del
tractament de la informació. Les lectures i activitats estan encarades a
reconstruir els coneixements previs dels estudiants i ha crear nous esquemes
mentals relacionats amb aquests dos camps.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en
ensenyament
|
És el meu sisè
semestre en els estudis de psicopedagògia i són els primers estudis relacionats
amb les TIC
|
---
|
Experiència / Nivell
d’expertesa en l’ús de TIC
|
Coneixements bàsics
sobre les TIC, relacionats amb tasques acadèmiques, escolars, de recerca
d’informació.
|
---
|
Tipus d’escola
|
Universitat
|
|
Localització del
centre
|
----
|
|
Connexió
|
Internet.
|
---
|
Localització dels
recursos tecnològics
|
En el meu estudi
particular
|
---
|
Situació sòcio -
econòmica dels alumnes
|
Mitjana-alta
|
---
|
Context de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
6è semestre de
psicopedagogia.
|
---
|
Àrea / unitat
|
Noves tecnologies de
la infomració i de la comunicació. Psicopedagogia.
|
---
|
Fites en la història
|
||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
-Autoavaluació inicial: realització d’un
mapa conceptual i preguntes curtes.
- Elaboració d’un blog
com a eina per compartir reflexions i
aprenentatges.
- PAC1: participació
en el debat a partir de l’argumentació i elaboració d’una síntesi del
mateix.
PAC2: Síntesi de
coneixements, argumentació sobre el propi canvi conceptual, elaboració d’un
mapa conceptual.
PAC3: Elaboració d’un
projecte: disseny, desenvolupament i implementació d’aquest. Compartició del
projecte a partir del model de casos BaseKite.
|
|
nivell
d’aprenentatge esperat
|
Adquirir nous
coneixements relacionats amb les TIC i com aquestes poden ajudar a elaborar
aprenentatges significatius (propi o aplicat en altres contextos).
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Activitats
d’aprenentatge mediat que requereixen experimentació i reflexió amb els
processos propis, amb el disseny, la implementació i/o l’ avaluació i autoavaluació.
|
---
|
Activitats de la història o cas
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Cmaps Tool, Word, Excel, internet,
Power Point, gravadora, escaner.
|
|
Raó per la qual la fa
servir
|
Aquestes tecnologies
s’han fet servir al llarg del semestre alhora de preparar i elaborar les
diferents activitats demanades.
|
---
|
Naturalesa de las
activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Reflexionar,
argumentar, analitzar, elaborar, avaluar, representar mentalment i
gràficament, construir coneixements, tenir una actitud crítica, comunicar,
compartir.
|
---
|
Dificultats trobades
|
Dificultats
relacionades amb la gestió i organització del temps personal. dificultats per
dur a terme certes activitats relacionades amb les TIC.
|
---
|
Ajuda / col·laboració
emprada
|
Els companys d’aula
així com la consultora han estat una gran ajuda al llarg del semestre; amb
les seves aportacions i suggeriments al fòrum m’han ajudat a resoldre dubtes
que tenia en relació les activitats, els programes utilitzats i les lectures.
|
---
|
Rol del consultor
|
Orientador, mediador.
Transmet informació que els aprenents han d’interpretar i reelaborar.
|
---
|
Rol de l’aprenent
|
Som els responsables
del nostre propi procés d’aprenentatge. Desenvolupem un paper actiu,
reflexiu, col·laboratiu, intencional i constructiu en un context concret.
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Aquesta matèria em
feia molt de respecte, ja que en els fòrums de tutoria tothom deia que
comportava molt temps i dedicació, i així ha estat. Però la planificació de
les activitats així com el temps que tenia per dedicar-hi, m’ha permès poder
anar assolint els reptes plantejats.
|
---
|
Avaluació de
l’aprenentatge
|
Al finalitzar el
semestre puc dir que hi ha hagut un canvi conceptual important en relació al
món de les TIC. No només he adquirit nous coneixements, sinó que aquests
m’han permès reestructurar les idees prèvies que tenia sobre aquest camp.
|
---
|
Lliçó apresa
|
Per assolir un
objectiu cal mostrar interès, estar obert a aquest i dedicar-hi temps i
esforç. També és important compartir els dubtes i ajudar als altres, ja que
tots en sortim beneficiats. També és important saber ser un bon comunicador
d’idees i compartir-les amb els altres per així enriquir els propis
coneixements.
|
---
|
..
Història
complerta
|
ENTREVISTADOR. Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista. M’agradari preguntar-li
sobre l’assignatura de NTICE que ha cursat aquest curs. Per què va decidir
fer-la?
JO: Forma part
del currículum de psicopedagogia, que és una llicenciatura de segon cicle.
L’havia de cursar i vaig pensar que aquest era un bon semestre perquè tenia
temps.
ENTREVISTADOR: Així doncs ara és una experta en tecnologia...
JO: No, mai ho
he sigut i no ho sóc. Abans de fer aquesta assignatura tenia els coneixements
bàsics en tecnologia, m’hi defensava: era capaç de cercar per internet de
manera exitosa, seleccionar la informació adequada, reelaborar-la fent servir
el processador de text... i ara puc fer això però disposo de més recursos,
com el Cmaps, que és un recurs molt interessant i pràctic per reorganitzar
les idees i ajudar a crear nous esquemes mentals.
ENTREVISTADOR: Em pot dir doncs quins eren els
objectius d’aquesta assignatura?
JO: Doncs miri,
no té res a veure amb el que jo m’esperava en un primer moment. Jo creia que
consistiria en programa i crear “programes” o que estaria més relacionat amb
el camp de la informàtica, com vostè
ha insinuat... Però en realitat el que pretén l’assignatura és ensenyar com introduir les TIC en el procés
d’e-a per assolir un aprenentatge significatiu. Totes les activitats i la
metodologia que hem fet com alumnes universitaris penso que es pot aplicar
perfectament a l’escola o a l’ institut i seguir aquest model d’aprenentatge
significatiu.
ENTREVISTADOR: I ens podria explicar quines són aquestes activitats que ha fet?
JO: Doncs miri,
eren activitats en que el component comunicador era molt important. Per
exemple reflexionar i compartir la reflexió sobre un tema el qual vam debatre
seguint el model argumentatiu de Toulmin, i que més tard vam representar
graficament amb el Cmaps tool, una eina per a fer mapes conceptuals; o bé
crear un blog el qual servia de portafoli i on penjàvem tot el que anàvem
fent i anàvem aprenent , així com també reflexions personals del procés.
També hem hagut d’avaluar a companys i
autoavaluar-nos a partir de rúbriques i això ho he trobat molt interessant,
ja que sabies què s’esperava de tu en una determinada activitat i això és pot
aplicar perfectament en una àrea de llengua o medi amb alumnes d’institut o de cicle superior
per exemple. També hem fet una última activitat molt complerta en la qual hem
hagut de crear un projecte final que hem portat a la pràctica, el qual hem
representant gràficament amb el Cmaps i hem compartit al blog i al fòrum.
ENTREVISTADOR: I on té lloc l’aprenentatge significatiu?
JO: Doncs un
cop finalitzada l’assignatura miro endarrere i analitzant tot el procés
seguit veig que tota l’assignatura ha estat un aprenentatge significatiu.
M’explico: hem tingut un paper actiu i reflexiu com alumnes, el procés era
intencional ja que nosaltres com estudiants hem decidit fer aquesta
assignatura, ens trobàvem en un context únic i irrepetible, la consultora
tenia un paper d’assessorar i guiar el nostre aprenentatge i això és típic
del model constructivista. Així que tota l’assignatura ha estat un
aprenentatge significatiu. Ah! i la última activitat que hem realitzat, la
del projecte, havia de partir d’un problema significatiu i per solucionar-lo
havíem de treballar dins les premisses que li he anant comentant.
ENTREVISTADOR: Quines dificultats ha trobat vostè en aquesta assignatura?
JO: A veure,
moltes de les coses que hem fet no les havia fet mai; el debat seguint el
model de Toulmin, les autoavaluacions i avaluacions seguint una rúbrica (jo
casi no he treballat mai amb l’excel), la creació d’un blog; a part de que
els temes treballats eren absolutament desconeguts per a mi: els
determinismes o els problemes segons Jonassen, per exemple. No vull dir que hagin estat dificultats
pròpiament, però si que han suposat una reorganització dels meus models
mentals sobre les tecnologies de l’educació.
ENTREVISTADOR: Podria dir allò que per a vostè ha estat un aprenentatge valuós al llarg
del semestre?
JO: Doncs el
veritable significat d’aprenentatge significatiu. He treballat aquest “concepte”
en altres matèries, però ha estat en aquesta on realment he comprès que vol
dir i el més important, com fer-lo possible en una aula.
ENTREVISTADOR: Creu que podria doncs treballar els continguts escolars a partir
d’aprenentatges significatius?
JO: He après
que un aprenentatge significatiu comença quan hi ha un problema significatiu
per a l’alumne... Així doncs, és per aquí per on cal començar: cal presentar
als alumnes “problemes” que per a ells poden ser importants o nosaltres els
podem convertir en importants... Si no es desperta aquest interès en l’alumne
no hi ha res a fer, seguirem fent classes avorrides i poc o gens interessants
pels nostres oients.
ENTREVISTADOR. Doncs moltes gràcies per compartir aquesta experiència amb nosaltres.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario